Risco Software
  • Produkty
    • Cesarz_RefiT
    • Risco KSeF
    • Cesarz_ERA
    • Cesarz_SFTR – Rozporządzenie SFTR
    • Cesarz_MiFIR – MiFID II/MiFIR
    • Cesarz_BE – MiFID II
    • Cesarz_SI – MiFID II
    • Cesarz_CCP – EMIR
    • Cesarz_TR – EMIR
    • Risco FinApi – PSD2
    • Risco CMOS
    • Risco Printouts Generator
    • Risco JPK – Jednolity Plik Kontrolny
    • Risco Zarządzanie Gotówką Banku
    • Risco Elektroniczne Zajęcia
    • Risco Informacja Kredytowa
    • Risco Płatności Ekspresowe
  • Rozwiązania
    • Systemy transakcyjne banków
    • Systemy do obsługi procesów kredytowych
    • Systemy do bankowości elektronicznej
    • Systemy kontroli przepływu dokumentów
    • Systemy raportowania
    • Risco Rozpoznawanie Tekstu – system typu OCR
    • Systemy obsługi sprzedaży
    • Systemy Front-end dla instytucji finansowych
  • Usługi IT
    • Systemy informatyczne na zamówienie
    • Utrzymywanie systemów IT
    • Analiza biznesowa jako usługa IT
    • Testowanie systemów IT
    • IT Project Management
    • Wdrażanie gotowych rozwiązań IT
    • Systemy i aplikacje mobilne
    • Systemy informatyczne w chmurze
  • Firma
    • O firmie Risco Software
    • Rekrutacja
    • Aktualności
    • Informacja RODO
    • Seminaria
  • Klienci
    • Firmy
    • Referencje od klientów dla Risco Software
    • Case studies
  • Know-how
    • Jak to robimy
    • R&D
    • Artykuły
  • Kontakt
    • Dane kontaktowe
  • Menu Menu

Know-How

Jak to robimy  |  R&D  |  Artykuły

Dlaczego wdrożenie regulacji SFTR jest i wyzwaniem i okazją dla firm inwestycyjnych?

Wdrożenie regulacji SFTR

Co wdrożenie regulacji SFTR w sprawie sprawozdawczości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych zapewni instytucjom finansowym? Na pewno idealną okazję do skonsolidowania i poprawy podejścia do zarządzania tymi procesami. Czy jednak skorzystają one z tej możliwości? Mając wiele innych priorytetów i niepewny termin wdrożenia? Jasne jest, że wiele banków i firm inwestycyjnych nie myśli jeszcze o rozpoczęciu implementacji SFTR. Duża ilość wymaganej pracy oraz stan przygotowań w wielu firmach doprowadzić może do sytuacji, w której dostosowanie do wymogów SFTR będzie trudne do osiągnięcia na czas. Organizacje wykonujące operacje podlegające pod SFTR powinny już teraz zaplanować działania na 2019 rok. Regulacja wejdzie w życie już w 2 kwartale 2020 roku.

Komisja Europejska…

Komisja Europejska dąży do zwiększenia przejrzystości działań i transakcji finansowania papierów wartościowych (SFT), nie objętych innymi przepisami. SFTR będzie wymagać od firm zgłaszania zdarzeń dotyczących transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych do zatwierdzonego unijnego repozytorium transakcji. Dotyczy to repo, buy-sell back, securities lending, margin lending. Nowością (i wyzwaniem) jest nacisk na szczegóły samej transakcji SFT jak i związane z nią zdarzenia, np. złożone depozyty zabezpieczające lub „re-use”papierów wartościowych.

…a działalność i powinności firm inwestycyjnych

Działania firm inwestycyjnych na rynkach kapitałowych zostały w pierwszej kolejności objęte regulacjami takimi jak MiFID II i EMIR. Teraz uwaga regulatorów przeniosła się na mniej znany obszar finansowania z użyciem papierów wartościowych, co wynika m.in. z obaw o stabilność rynku. W ostatnim dziesięcioleciu infrastruktura dotycząca tych transakcji była relatywnie niedoinwestowana. Procesy, w których powstają zdarzenia objęte SFTR, mogą być trudne do zidentyfikowania oraz odpowiedniego zaraportowania wymaganych regulacją danych.

Instytucje wykonujące czynności objęte regulacją SFTR muszą udoskonalić zarządzanie danymi by spełnić te wymogi. Powinny też skorzystać z możliwości uzyskania większej wartości z danych, powodujących lepszą analizę biznesową i dokładniejszy wgląd np. w sytuację płynnościową firmy czy lepsze oszacowanie ryzyka niewypłacalności związane z utratą tej płynności.

W jaki sposób firmy inwestycyjne powinny podchodzić do wdrożenia zgodności z SFTR?

Skuteczny program wdrożenia zgodności z SFTR będzie wymagał rewizji zdarzeń powiązanych z przypadkami finansowania w których uczestniczy firma, przeglądu danych zbieranych w tych procesach oraz sprawdzenia, czy ich zakres pozwala na pełne i poprawne raportowanie.

Szczegółowa analiza luki na początku projektu pozwoli na wczesną identyfikację potencjalnych problemów oraz elastyczne zaplanowanie przyszłych działań wraz z lepszą kontrolą kosztów wdrożenia. Może okazać się, że model operacyjny poszczególnych procesów będzie wymagał gruntownych zmian. Istnieje ryzyko, iż przy odkładaniu tych działań na „ostatnią chwilę”, wraz z wejściem w życie regulacji SFTR firma będzie musiała zamknąć niektóre linie biznesowe. Natomiast działania podjęte odpowiednio wcześniej umożliwią dostrzeżenie okazji do stworzenia nowych usług, które wynikną z wejścia regulacji w życie.

Co zrobić, by wdrożyć skuteczny program zgodności?

Firmy muszą być elastyczne w podejściu do wymagań dotyczących danych, co może pomóc w ujawnieniu problemów na wczesnym etapie projektu. Umożliwi to lepsze planowanie i kontrolę kosztów. Firmy muszą również zrozumieć zmiany modelu biznesowego i oferty dla klienta, aby zapewnić, że wybiorą optymalny model operacyjny w przyszłości.

Takie podejście można połączyć z rozwiązaniem programowym, aby zapewnić sprawne przechwytywanie wszystkich wymaganych pól danych. Dane te można publikować, tym samym zapewniając zgodność. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ niektóre dane będą trudne do pozyskania. Pierwsze kroki powinny obejmować:

  • definiowanie podmiotu prawnego, produktów i funkcji;
  • koncentrowanie się na skutecznej harmonizacji i przejrzystości w całym programie;
  • przeglądanie rozwiązania do zarządzania danymi;
  • podejmowanie analizy kosztów i korzyści oraz dostawcy;
  • wprowadzanie cyklicznej oceny zgodności regulacyjnej aby zmniejszyć ryzyko regulacyjne i operacyjne;
  • obliczanie wartości kosztu transakcji dla ciągłego raportowania.

Procesy objęte regulacją SFTR zachodzić mogą w wielu obszarach firmy. To rodzi wyzwania związane ze zbieraniem oraz zapewnieniem spójności danych pozyskiwanych z wielu systemów organizacji. Jasny opis procesów, źródeł danych oraz sposobu ich integracji wymuszą poprawę ich jakości, terminowości i dokładności.

Przechodzenie poza zgodność…

Raporty SFTR, choć trudne do przygotowania, zapewnią bogaty zestaw danych, których wiele firm wcześniej nie miało do dyspozycji. Zamiast dążyć do spełnienia wymogów SFTR instytucje powinny przyjąć bardziej ambitne podejście. Iść dalej i wykorzystać zbiory danych do prowadzenia działalności i osiągania korzyści z zarządzania powiązanymi procesami. Przyjmując takie podejście i maksymalizując ponowne wykorzystywanie danych w dobry sposób, mogłyby odzyskać część kosztów, poniesionych aby osiągnąć zgodność.

Wartościowe nowe kombinacje danych można uzyskać na podstawie nowo dodanych pól. Wśród nich są: LEI, UTI, zabezpieczenie, rozliczenie, umowa, instrument i typ działalności. Połączenie i ponowne wykorzystanie tych danych umożliwi tworzenie nowych raportów. Wykazywałyby cenne korelacje i ryzyka koncentracji, które nie były wcześniej dostępne. Nowa wiedza i spostrzeżenia mogą być zidentyfikowane w całej firmie i sektorze, aby informować o ryzyku.

Wraz ze zbliżaniem się terminu wejścia w życie wymogów SFTR, firmy muszą zapewnić, że mają trwały i niski koszt by je spełniać. Spoglądając poza przetwarzanie danych z różnych źródeł do jednego raportu.  Organizacje najwcześniej implementujące SFTR skorzystają z okazji do zbudowania dodatkowej wartości. Mogą nią być: inteligentniejsze wykorzystanie danych i zaoferowanie nowych produktów adresujących wyzwania, które pojawią się po wejściu regulacji w życie.

Dlaczego SFTR jest wyzwaniem?

SFTR wprowadza mechanizmy bazujące na rozwiązaniu EMIR (minimalizacja dublowania raportowania, unikanie niespójności, wykorzystanie infrastruktury tych procesów). Jednocześnie żadna transakcja podlegająca raportowaniu w SFTR nie podlega mu w EMIR. Wymaga się innej logiki raportowania od obu stron transakcji (nawet dla firmy spoza UE), a także XML w standardzie ISO 20022. Oprócz firm inwestycyjnych i banków objętych raportowaniem EMIR czy MIFIR, SFTR dotyka również zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji. A ponadto: TFI, instytucji pracowniczych programów emerytalnych, jak również zwykłych przedsiębiorstw czy osób fizycznych – jeśli jako strona transakcji oferują usługi i towary objęte regulacją. Szczegółowe wymogi określone są w standardach technicznych tj, rozporządzeniach wykonawczych (tzw. RTS). Raportowane są transakcje oraz związane z nią zdarzenia jak zawarcie i zamknięcie, ustalenie daty zapadalności, zmiany warunków ekonomicznych transakcji.

Autorzy: Cezary Gocłowski (Key Account Manager), Tomasz Zając (Analityk biznesowy)

Risco Software, 13.02.2019

Czytaj więcej: o regulacji SFTR na podstronie Cesarz_SFTR

Wróć do Artykułów

Risco Software Sp. z o.o.
Al.  Jerozolimskie 123a

02-017 Warszawa

tel. +48 22 622 58 33

fax. +48 22 622 58 34

e-mail: kontakt@riscosoftware.pl

Firma

  • Firma
    • O firmie Risco Software
    • Zespół
    • Rekrutacja
    • Aktualności

Produkty

  • Produkty
    • Cesarz_ERA
    • Cesarz_SFTR – Rozporządzenie SFTR
    • Cesarz_MiFIR – MiFID2/MiFIR
    • Cesarz_BE – MiFID II
    • Cesarz_SI – MiFID II
    • Cesarz_CCP – EMIR
    • Cesarz_TR – EMIR
    • Risco FinApi – PSD2
    • Risco CMOS
    • Risco Printouts Generator
    • Risco JPK – Jednolity Plik Kontrolny
    • Risco Zarządzanie Gotówką Banku
    • Risco Elektroniczne Zajęcia
    • Risco Informacja Kredytowa
    • Risco Płatności Ekspresowe

Rozwiązania

  • Rozwiązania
    • Systemy transakcyjne banków
    • Systemy do obsługi procesów kredytowych
    • Risco Rozpoznawanie Tekstu – system typu OCR
    • Systemy obsługi sprzedaży
    • Systemy raportowania
    • Systemy kontroli przepływu dokumentów
    • Systemy do bankowości elektronicznej
Polityka prywatności | Mapa strony | Copyright © 2025 Risco Software Sp. o.o.
  • Facebook
  • LinkedIn
Podsumowanie działalności Risco Software w 2018 rokuRanking IT@Bank 2019Risco Software nadal w pierwszej 10-tce firm IT – Ranking IT@Bank 201...
INFORMACJA O PLIKACH COOKIES
W Risco Software Sp. o.o. korzystamy z plików cookies w celu zapewnienia Ci najlepszych doświadczeń podczas korzystania z naszej strony internetowej. Zgadzając się na wszystkie pliki cookies, pozwolisz nam na zadbanie o Twój komfort podczas przeglądania naszej strony oraz dopasowanie wyświetlania naszej oferty do Twoich potrzeb.
W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swojego wyboru, klikając opcję Spersonalizuj. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z naszą Polityką prywatności.
UstawieniaAkceptuje wszystkie
Ustawienia ciasteczek

Ustawienia ciasteczek

Niezbędne do świadczenia usługi
Zawsze włączone
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego działania witryny. Te pliki cookie zapewniają anonimowe podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
CookieCzas przechowywaniaOpis
_GRECAPTCHA5 miesięcy 27 dniUsługa Google Recaptcha ustawia ten plik cookie w celu identyfikacji botów w celu ochrony witryny przed złośliwymi atakami spamowymi.
CookieLawInfoConsent1 rokCookieYes ustawia ten plik cookie, aby rejestrować domyślny stan przycisku odpowiedniej kategorii i status CCPA. Działa tylko w koordynacji z podstawowym plikiem cookie.
viewed_cookie_policy1 rokWtyczka GDPR Cookie Consent ustawia plik cookie do przechowywania, czy użytkownik wyraził zgodę na używanie plików cookie. Nie przechowuje żadnych danych osobowych.
Analityczne i statystyczne
Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje na temat wskaźników, takich jak liczba odwiedzających, współczynnik odrzuceń, źródło ruchu itp.
CookieCzas przechowywaniaOpis
_ga1 rok 1 miesiąc 4 dniGoogle Analytics ustawia ten plik cookie w celu obliczania danych odwiedzających, sesji i kampanii oraz śledzenia korzystania z witryny na potrzeby raportu analitycznego witryny. Plik cookie przechowuje informacje anonimowo i przypisuje losowo wygenerowany numer w celu rozpoznania unikalnych gości.
_gat_gtag_UA_*1 minutaGoogle Analytics ustawia ten plik cookie w celu przechowywania unikalnego identyfikatora użytkownika.
_gid1 dzieńGoogle Analytics ustawia ten plik cookie, aby przechowywać informacje o tym, jak odwiedzający korzystają z witryny, jednocześnie tworząc raport analityczny dotyczący wydajności witryny. Niektóre z zebranych danych obejmują liczbę odwiedzających, ich źródło oraz strony, które odwiedzają anonimowo.
Funkcjonalne
Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać określone funkcje, takie jak udostępnianie treści witryny na platformach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.
CookieCzas przechowywaniaOpis
_icl_visitor_lang_js1 dzieńWPML ustawia ten plik cookie do przechowywania przekierowanego języka.
wpml_browser_redirect_testsesjaTen plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę WPML WordPress i służy do sprawdzania, czy w przeglądarce jest włączona obsługa plików cookie.
Wydajność
Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga w zapewnieniu odwiedzającym lepszego doświadczenia użytkownika.
CookieCzas przechowywaniaOpis
__utma1 rok 1 miesiąc 4 dniGoogle Analytics ustawia ten plik cookie, aby rozróżnić użytkowników i sesje. Plik cookie jest tworzony podczas wykonywania biblioteki JavaScript i nie istnieją żadne pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb30 minutGoogle Analytics ustawia ten plik cookie, aby określić nowe sesje/wizyty. Plik cookie __utmb jest tworzony podczas wykonywania biblioteki JavaScript i nie istnieją żadne pliki cookie __utma. Jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmcsesjaGoogle Analytics ustawia ten plik cookie, aby umożliwić interoperacyjność z urchin.js, starszą wersją Google Analytics i jest używany w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu określenia nowych sesji/wizyt. Jest usuwany, gdy użytkownik zamknie przeglądarkę.
__utmt10 minutGoogle Analytics ustawia ten plik cookie, aby zablokować częstotliwość żądań.
__utmz6 miesięcyGoogle Analytics ustawia ten plik cookie, aby zapisać źródło ruchu lub kampanię, dzięki której użytkownik dotarł do witryny.
Zapisz i zaakceptuj
Powered by GDPR Cookie Compliance WebToffee Logo
Scroll to top