System do obsługi funduszy inwestycyjnych
System do obsługi funduszy inwestycyjnych działa w sieci oddziałów jednego z największych globalnych banków działających w Polsce i służy do pełnej obsługi zleceń związanych z funduszami inwestycyjnymi sprzedawanymi przez ten bank.
Dostarczone przez Risco Software rozwiązania pozwalają na generowanie wydruków zleceń do podpisu przez klienta oraz wykonywanie i drukowanie różnego rodzaju raportów i statystyk wykorzystywanych przez wewnętrzne systemy tego Klienta. System służy także do wymiany informacji pomiędzy bankiem, a agentami transferowymi i funduszami inwestycyjnymi.
Agenda
Branża: Bankowość
Obecna liczba użytkowników: 2000
Kraj: Polska
Rodzaj rozwiązania: portale intranetowe
Cele projektu: obsługa funduszy inwestycyjnych
Zastosowane technologie: ASP.NET; VB.NET; C#; WCF, IIS, Microsoft SQL Server
Analiza sytuacji
Podstawowymi celami wdrożenia aplikacji FrontEnd były m.in.:
- skrócenie procesu obsługi klienta;
- wyeliminowanie wielu błędów występujących w dotychczasowych procesach (poprzez automatyczny import danych z zewnętrznych systemów bankowych);
- wprowadzenie kontroli wprowadzanych danych;
- wyeliminowanie niepotrzebnych, dodatkowych aplikacji;
- zautomatyzowanie statystyk i raportów;
- automatyczne obciążanie kont klientów.
Dodatkowym celem funkcjonalnym było wprowadzenie elastycznego narzędzia, w którym mogłaby zaistnieć możliwość zarządzania wydrukami wniosków o fundusze inwestycyjne i ewentualna modyfikacja samych wniosków bez potrzeby kolejnych zmian w systemie. W dotychczasowym rozwiązaniu dochodziło do setek interwencji miesięcznie wskutek jego błędnego działania na poziomie oddziałów. Poprawianie błędów było kosztowne i pracochłonne, często wymagało nawet podpisywania nowych zleceń.
W nowym procesie najczęstsze pomyłki przy wypełnianiu formularzy (np. brakujące dane demograficzne, niepoprawny lub brakujący numer rejestru lub zła data) zostały wyeliminowane przez automatyczne importowanie danych. Wyeliminowanie tych pomyłek przyczyniło się do zmniejszenia kosztów i skróciło czas opracowywania typowego zlecenia zarówno po stronie oddziałów, jak i sprzedawców.
Technologia
Aplikacja kliencka została przygotowana przez Risco Software z wykorzystaniem .NET Framework 3.5. Działa ona na serwerze Microsoft Windows 2003 Server i wykorzystuje oprogramowanie Internet Information Services 6.0. Na aplikację składa się zestaw stron ASPX, HTML oraz plików graficznych. Aplikacja komunikuje się z bazą danych SQL Server za pośrednictwem metod ADO.NET. Przyjęte rozwiązanie jest zgodne ze standardami banku w zakresie Local Systems Development. Dodatkowym elementem systemu jest serwis używany do importu danych słownikowych oraz generacji wszystkich potrzebnych w systemie raportów. Do połączeń z wewnętrznymi systemami banku aplikacja wykorzystuje usługi sieciowe WCF (Windows Communication Foundation). Aplikacja webowa dodatkowo wykorzystuje zewnętrzny komponent, dzięki któremu powstają wydruki PDF z umowami dla Klientów.
Funkcjonalności
System do obsługi funduszy inwestycyjnych wprowadza księgowania do systemu wewnętrznego eliminując możliwość popełnienia ewentualnych błędów. Doradca wpisuje każde zlecenie dotyczące funduszy na formularzu aplikacji webowej. Formularz ten jest w pełni konfigurowalny przez supervisorów, a w przypadku zmian zwartości formularza nie jest wymagana modyfikacja systemu.
System pamięta dane klienta i pobiera je z systemu wewnętrznego banku, wg nr GRB lub PESEL. Wprowadzone przez doradcę zlecenie powoduje automatyczną blokadę środków na rachunku klienta (a po jego autoryzacji uznanie konta przejściowego przypisanego danemu funduszowi w słownikach systemu).
Zlecenie jest drukowane i podpisywane przez doradcę i klienta. Autoryzacja jest dokonywana przez supervisorów w oddziałach. W określonym dla danego funduszu czasie operacje wykonują tzw. „paczkowanie” (batching), czyli zamknięcie transmisji zleceń wprowadzonych przez oddziały oraz odbywa się potwierdzanie zleceń (contracting). Wadliwe aplikacje, z których bank wcześniej korzystał zostały wyeliminowane i zastąpione przez system opracowany i wdrożony przez Risco Software.
Podsumowanie
Największym wyzwaniem projektowania systemu do obsługi funduszy inwestycyjnych była integracja aplikacji z wewnętrznymi systemami banku, aby zapewnić wysoką dostępność i bezpieczeństwo. Udało się to dzięki świetnej, obustronnej komunikacji i zaangażowania ze strony Klienta oraz zespołu projektowego Risco Sofware. Efektem prac jest zintegrowany system obsługi funduszy dostępny przez 24 godziny na dobę w ciągu całego roku. Nasze rozwiązania znacznie skróciły czas procesowania zleceń na fundusze inwestycyjne. Elastyczność systemu zapewnia swobodną modyfikację formularzy do aktualnych wymagań agentów transferowych.